Skip to content
Regulatoriskt

Kvartalsrapport januari-mars 2025

Första kvartalets justerade rörelseresultat är som väntat negativt, till stor del på grund av våra säsongsbetonade verksamheter. Kvartalet inkluderar i år dessutom Go Nordic Cruiseline som påverkar såväl intäkter, kostnader som resultat i hög grad. Efter en lång period av god avkastning från vår kapitalförvaltning, ser vi för detta kvartal negativa orealiserade valutaförändringar, vilket också har stor inverkan.

Kvartalet januari-mars 2025

  • Intäkterna uppgick till 608,6 MSEK (384,9), medan kostnaderna uppgick till -759,7 MSEK (-419,6). Jämfört med föregående år beror förändringarna främst på övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn, vilket påverkat både intäkter och kostnader.
  • Justerat rörelseresultat uppgick till -177,3 MSEK (-66,7), motsvarande -70,9 SEK (-26,7) per aktie. Kvartalet är lågsäsong för våra verksamheter. Jämfört med föregående år har kvartalet påverkats negativt av resultatet från Go Nordic Cruiseline som togs över under fjärde kvartalet 2024 och där båda fartygen Nordic Pearl och Nordic Crown dockats under kvartalet.
  • Finansnettot uppgick till -82,9 MSEK (122,7) och påverkades negativt av främst orealiserade valutakursförändringar.
  • Resultat efter skatt, inklusive realisationsresultat vid försäljningar, uppgick till -225,2 MSEK (37,2), motsvarande -90,1 SEK (14,9) per aktie.

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Gotlandsbolaget presenterade det nya namnet på linjen mellan Oslo och Köpenhamn: Go Nordic Cruiseline.
  • I februari beställde Gotlandsbolaget den storskaliga katamaranen Gotland Horizon X, som byggs för att drivas med fossilfria bränslen.
  • Den 15 februari gick styrelseledamoten Eric D. Nilsson ur tiden. Eric var verksam i Gotlandsbolaget sedan 1960-talet och var sedan 1989 Hedersordförande i bolagets styrelse. Eric hade under sina många år inom Gotlandsbolaget en ledande roll i att utveckla bolaget till det vi är idag.

Kommentar från VD

Ett resultat präglat av lågsäsong och vår nya linje
Det justerade rörelseresultatet är som väntat negativt för första kvartalet; -177,3 MSEK jämfört med -66,7 MSEK för 2024. I och med att kvartalet i år också inkluderar Go Nordic Cruiseline, bör jämförelse med föregående år dock göras med försiktighet. Köpet av Go Nordic Cruiseline innebär även en stor skillnad i såväl kostnader som intäkter för koncernen jämfört med 2024.

Våra verksamheter är till stor del säsongsbetonade, och så även linjen mellan Oslo och Köpenhamn. Båda fartygen, Nordic Pearl och Nordic Crown, har dessutom varit dockade under kvartalet och genomgått omfattande uppgraderingar, vilket betytt att de varit ur trafik och detta har haft en kraftigt negativ påverkan på resultatet.

Vi ser en något svag efterfrågan för kryssningar i Östersjöområdet, och därmed Birka Gotland, och resultatet motsvarar inte våra förväntningar. Birka Gotland genomför nu ett antal åtgärder och externa aktiviteter för att stärka kundtillströmning och lönsamhet.

För Gotlandstrafiken ser vi en påskeffekt, där påsken i år infaller under andra kvartalet. Om man bortser från den effekt denna stora reshelg har på antalet resenärer, ser vi ett stabilt resande som svarar upp mot våra förväntningar.

Efter en lång period av god avkastning från vårt kapitalförvaltningsbolag, Gotland Capital Management, ser vi för detta kvartal negativa orealiserade valutaförändringar, vilket påverkar resultatet.

Investeringar i banbrytande teknologi, men även i äldre tonnage
Vårt uppsatta mål att erbjuda klimatneutrala överfarter i Gotlandstrafiken senast 2045 kräver betydande investeringar. Under kvartalet beställde vi Gotland Horizon X, en storskalig katamaran designad för att drivas med fossilfria bränslen och även förberedd för att kunna drivas med vätgas. Den valda tekniken ger oss en viktig flexibilitet på en marknad där tillgång och pris på fossilfria drivmedel är osäker.

Vi har långsiktigt samma höga klimatambitioner för hela vår flotta. För Go Nordic Cruiseline har vi inledningsvis valt att investera i befintligt tonnage för att stärka efterfrågan. Båda fartygen som trafikerar linjen har varit dockade och genomgått omfattande uppgraderingar, där vi bland annat bytt ut samtliga hytters inredning. På så sätt bygger vi en mer attraktiv produkt, för vilken vi långsiktigt kan göra omfattande investeringar i nytt tonnage där såväl ombordupplevelse som klimatambitioner kommer vara vägledande.

Tonnageskatten inte med i regeringens vårproposition
Våren har innehållit positiva besked för den svenska sjöfarten, med inrättande av ett bareboatregister och avskaffande av stämpelskatten. Båda dessa beslut har varit efterfrågade av sjöfarten under lång tid och även vi ser det som positivt, även om det inte påverkar vår verksamhet. Däremot saknas tyvärr fortfarande besked kring utvecklingen av tonnageskatten, som kanske är viktigast för utvecklingen av den svenska sjöfarten, och som har stor påverkan på vår verksamhet.

Om inte regeringen ger besked under 2025 att den svenska tonnageskatten kommer att inkludera trafiken mellan Gotland och fastlandet, kommer ekonomisk och strategisk ledning av Gotlandstrafiken ske från Danmark från och med 2027, när den nya koncessionsperioden inleds. Som bolag kommer vi vara redo, men vi anser att det är fel att den strategiskt viktiga infrastrukturen som sjövägen mellan Gotland och fastlandet utgör, inte ska kunna ledas från Sverige på konkurrensneutrala villkor med andra europeiska länder. Svensk sjöfart är, på grund av omvärldsläget, viktigare än på många decennier och regeringen behöver nu tydligt visa att man för en politik som skapar möjlighet för svenska rederier att bedriva sin verksamhet på europeiska villkor.

Förändringar i ledning och styrelse
I början av maj informerades om förändringar i Gotlandsbolagets ledning och styrelse. Den 7 juli tillträder Björn Nilsson som VD, och i samband med detta blir jag vice VD. Jag har även axlat rollen som VD för Destination Gotland, då Marcus Risberg avgått för att bli VD för Viking Line.

I samband med kommande bolagsstämma föreslås även förändringar i styrelsen. Lars Wedenborn föreslås som ny ordförande, och Ann-Marie Åström som ny vice ordförande. Som ny ledamot föreslås Peder Hammarsköld.

Ledningen av bolaget stärks ytterligare med dessa förändringar, och tillsammans kommer vi att fortsätta på den inslagna vägen med fokus på passagerarsjöfart.

Högsäsongen närmar sig
Våra verksamheter förbereder sig nu för sommaren. Destination Gotland ökar antalet avgångar från sex till 18 under de mest intensiva sommarveckorna och vår anläggning Gustavsvik öppnar upp anläggningen efter vintern. Destination Gotland samverkar även i år med den gotländska besöksnäringen med kampanjer för att attrahera besökare till Gotland. Exempelvis reser alla barn och unga upp till 19 år gratis mellan den 25 juni och 6 juli och vi erbjuder ett ökat antal avgångar med attraktiva paketpriser.

Birka Gotland ökar antalet kryssningar till Visby, som inleddes redan under påsken, och kommer att pågå ända till slutet av augusti.

2025 är ett viktigt år för etableringen av Go Nordic Cruiseline. I slutet av april lanserades de första marknadsföringskampanjerna i Norge och Danmark, och vi ser fram emot den första högsäsongen som ägare av linjen.

Från Gotlandsbolaget önskar vi välkomna att njuta av sommaren på Gotland eller med någon av våra kryssningar med Birka Gotland eller Go Nordic Cruiseline.

Håkan Johansson, VD Gotlandsbolaget