Om 2023 var året för återhämtning, så har 2024 varit året då vi satte full fart framåt. Vi gläds åt det förnyade förtroendet att driva Gotlandstrafiken, och genom förvärvet av linjen Oslo-Köpenhamn har vi tagit ett viktigt steg i linje med vår strategi. Efter några turbulenta år präglade av pandemi och lågkonjunktur ser vi att volymerna i Gotlandstrafiken stabiliserats.
Kvartalet oktober-december 2024
- Intäkterna uppgick till 630,3 MSEK (470,9), medan kostnaderna uppgick till -690,6 MSEK (-515,0). Jämfört med föregående år beror förändringarna främst på övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn, vilket påverkat både intäkter och kostnader. Dessutom har lägre kostnader i Gotlandstrafiken haft en positiv påverkan under kvartalet.
- Justerat rörelseresultat uppgick till -60,6 MSEK (-61,2), motsvarande -24,2 SEK (-24,5) per aktie. Jämfört med föregående år har kvartalet påverkats negativt av resultatet från linjen Oslo-Köpenhamn, vilket motverkades av ett förbättrat resultat inom Gotlandstrafiken.
- Finansnettot uppgick till 120,5 MSEK (-55,2) och påverkades positivt av valutakursförändringar.
- Resultat efter skatt, inklusive realisationsresultat vid försäljningar, uppgick till 53,1 MSEK (-98,7), motsvarande 21,2 SEK (-39,5) per aktie.
Perioden januari-december 2024
- Intäkterna uppgick till 2 622,0 MSEK (2 366,4), medan kostnaderna uppgick till -2 367,8 MSEK (-2 187,6). Jämfört med föregående år beror förändringen främst på att intäkter och kostnader för årets två sista månader inkluderar den nya linjen Oslo-Köpenhamn. Samtidigt har högre intäkter och en lägre kostnadsnivå inom Gotlandstrafiken haft en positiv effekt. Kostnaderna har dock belastats av uppstartskostnader i samband med övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn samt etableringen av Birka Gotland.
- Justerat rörelseresultat uppgick till 218,2 MSEK (161,7), motsvarande 87,3 SEK (64,7) per aktie. Jämfört med föregående år beror förbättringen främst på ett starkare resultat inom Gotlandstrafiken. Samtidigt har resultatet påverkats negativt av linjen Oslo-Köpenhamn samt kostnader relaterade till övertagandet av den nya linjen och etableringen av Birka Gotland.
- Reavinster från försäljning av fartyg uppgick netto till 0,0 MSEK (280,3).
- Finansnettot uppgick till 289,4 MSEK (82,7), drivet av stigande räntor, ökade placeringar på penningmarknaden samt en positiv effekt från valutakursförändringar.
- Resultat efter skatt, inklusive reavinster vid försäljningar, uppgick till 375,6 MSEK (404,5), motsvarande 150,2 SEK (161,8) per aktie.
Väsentliga händelser under kvartalet och efter periodens utgång
- Den 31 oktober tog Gotlandsbolaget över linjen Oslo-Köpenhamn från DFDS. Verksamheten omfattar cirka 800 medarbetare, och affären inkluderade kryssningsfärjorna Nordic Pearl (tidigare Pearl Seaways) samt Crown Seaways (som kommer att döpas om till Nordic Crown).
- I december meddelade Gotlandsbolaget att bolaget investerar i byggnationen av en biogasanläggning och säkrar volymer av biogas för Gotlandstrafiken.
- I mitten av februari beställde Gotlandsbolaget den storskaliga katamaranen Gotland Horizon X, utrustad med banbrytande teknologi. Fartyget byggs för att drivas med framtidens fossilfria bränslen. Leverantör är det australiensiska varvet Austal Limited.
- Den 15 februari gick styrelseledamoten Eric D. Nilsson ur tiden. Eric var verksam i Gotlandsbolaget sedan 1960-talet och var sedan 1989 Hedersordförande i bolagets styrelse.
Kommentar från VD
Ett avgörande år
Med 2024 bakom oss summerar vi ett händelserikt år, präglat av viktiga framtidsinriktade investeringar och den stora framgången att ha vunnit Trafikverkets förtroende att fortsätta driva Gotlandstrafiken under nästa koncessionsperiod (2027-2035).
Utöver dessa framsteg, som krävt stort engagemang under året, har vi fortsatt att utveckla koncernen och stärka våra befintliga verksamheter. Koncernens justerade rörelseresultat för 2024 förbättrades till 218,2 MSEK (161,7). Utvecklingen drevs av starkare resultat i Gotlandstrafiken, medan uppstartskostnader i Birka Gotland och kostnader för övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn påverkade negativt.
Kryssningslinjen Birka Gotland lanserades under våren. Att sätta en ny produkt på marknaden innebär alltid en etableringsfas, och efter en något trög start var passagerarvolymerna tillfredsställande under sommaren. I november meddelades om ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver Birka Gotland och det pågår ett flertal initiativ som ytterligare stärker produkten.
Övertagande av linjen Oslo-Köpenhamn omdefinierar oss
Övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn under fjärde kvartalet, innebär att vi nu angör ytterligare två nordiska huvudstäder och markerar en viktig milstolpe i vår strategi att expandera inom passagerarsjöfart. Fokus ligger nu på att utveckla linjen och öka passagerarvolymerna.
Som ett första steg genomför vi omfattande uppgraderingar av fartygen. Nordic Pearl dockades i januari 2025 för att få nya hytter och en renovering av de publika utrymmena, och i mars är det Crown Seaways (blivande Nordic Crown) tur att genomgå samma uppgradering. Därmed kommer båda fartygen att vara ur trafik under delar av första kvartalet 2025.
Under våren lanseras linjens nya namn, Go Nordic Cruiseline. Ett namn som vi vill ska skildra linjens stolta nordiska arv och historia, men även spegla den utveckling som vi nu gör.
Investeringar i vår resa mot klimatneutrala överfarter
Vårt mål är att erbjuda klimatneutrala överfarter i Gotlandstrafiken senast år 2045, vilket kräver betydande investeringar. För att minska koldioxidutsläppen krävs stora volymer fossilfria bränslen. I slutet av 2024 meddelade vi vår investering i en biogasanläggning som byggs utanför Eskilstuna. Affären säkrar också tillgång till klimatsmart biogas av högsta kvalitet, motsvarande cirka 10 procent av Destination Gotlands totala drivmedelsbehov under 10 år.
I början av 2025 beställde vi Gotland Horizon X, en storskalig katamaran designad för att drivas med framtidens fossilfria bränslen. Fartyget byggs av australiensiska Austal Limited och utrustas med gasturbiner och en multi-fuellösning, vilket ger fartyget hög verkningsgrad och möjlighet att använda flera olika fossilfria drivmedel. Investeringen är den enskilt största i Gotlandsbolagets historia, och den valda tekniken ger oss en viktig flexibilitet i en marknad där tillgången på fossilfria drivmedel är osäker.
Tiden börjar bli knapp för besked om tonnageskatten
Vinsten i Trafikverkets upphandling av Gotlandstrafiken var en av årets viktigaste händelser för oss. Men det finns fortfarande frågetecken som vi behöver svar på. Vårt anbud lämnades in av ett danskt dotterbolag som kommer att ansvara för ekonomisk och strategisk ledning. Detta för att kunna konkurrera med andra europeiska rederier på lika villkor, trots den stora skillnad i tonnageskatt som råder mellan Sverige och övriga Europa. Den svenska regeringen arbetar med en utvecklad svensk tonnageskatt men det är i dagsläget oklart om Gotlandstrafiken kommer att inkluderas i denna.
Det borde vara en självklarhet att så strategiskt viktig infrastruktur som färjetrafiken till Gotland ska kunna styras helt från Sverige på konkurrensneutrala villkor. Om besked huruvida en utvecklad tonnageskatt inkluderar Gotlandstrafiken kommer under 2025, har vi möjlighet att placera ansvaret för ekonomisk och strategisk ledning på Gotland, precis som idag. Om inte, kommer strategiska funktioner i Gotlandstrafiken styras från Danmark.
En stor redare har gått ur tiden
Den 15 februari 2025 gick Eric D. Nilsson ur tiden. Erics betydelse för Gotlandsbolagets och Gotlands utveckling är svår att sätta ord på. Hans förmåga att utveckla och leda bolaget till att göra kloka fartygsaffärer har lagt grunden till det vi är idag. Hans vision att föra Gotland och fastlandet närmare varandra genom moderna fartyg och trafiksystem har förändrat Gotlands förutsättningar i grunden. Vi minns Eric med stor värme och respekt.
Håkan Johansson, VD Gotlandsbolaget
Webcast med möjlighet att ställa frågor
I samband med rapporten håller Gotlandsbolagets VD Håkan Johansson och CFO Ulrika Hellberg en webcast med möjlighet att ställa frågor. Presentationen kommer att hållas på svenska och avslutas med möjlighet att ställa skriftliga frågor.
Måndag den 17 mars 2025 klockan 09.00 CET.
Om du önskar ta del av webcasten, gå in på länken: https://gotlandsbolaget.events.inderes.com/q4-report-2024
En inspelning av presentationen kommer att finnas tillgänglig i efterhand på Gotlandsbolagets hemsida.