Idag tar Gotlandsbolaget över linjen mellan Oslo och Köpenhamn från DFDS. Nu görs omfattande investeringar för att uppgradera upplevelsen ombord, med fokus på hytterna. 2023 hade linjen cirka 700 000 passagerare, och målet för de kommande åren är att öka antalet.
I juni meddelade Gotlandsbolaget och DFDS att det danska rederiet säljer linjen mellan Oslo och Köpenhamn till Gotlandsbolaget för cirka 400 MDKK. I affären ingår kryssningsfärjorna Crown Seaways (1994) och Pearl Seaways, (1989) och i verksamheten som nu byter ägare arbetar drygt 800 medarbetare.
“Idag är en stor dag för Gotlandsbolaget. Vi är stolta över att ta över rodret för den här linjens framtida resa. Linjen mellan Oslo och Köpenhamn är en attraktiv kombination av passagerarsjöfart och kryssningar, och vi ser stor potential i att utveckla den. Gotlandsbolaget har en tydlig strategi att expandera inom passagerarsjöfart och förra året tog vi klivet in i kryssningar med köpet av Birka Gotland, nu följt av denna transaktion,” säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget.
För att säkerställa en smidig övergång för alla resenärer och i linje med avtalet mellan Gotlandsbolaget och DFDS, kommer linjen att successivt släppa integrationerna med DFDS under det kommande året.
"Vi är stolta över att ha tjänat generationer av familjer på den här historiska linjen och att ha byggt det arv som vi nu lämnar vidare. Att sälja linjen var ett svårt beslut, men med detta säkerställer vi att den kommer att fortsätta utvecklas samtidigt som vi stärker vårt fokus på DFDS kärnverksamhet inom gods, persontransport och logistik. Jag vill uttrycka vår tacksamhet till våra engagerade kollegor och lojala passagerare som har varit en del av resan. Vi ser fram emot att stötta Gotlandsbolaget i att säkerställa en smidig övergång och fortsatt framgång för linjen,” säger Torben Carlsen, vd DFDS.
Håkan Johansson fortsätter ”Jag vill tacka DFDS för det goda samarbetet under de månader som gått sedan vi skrev avtalet. Det engagemang och den professionalism de visat är betryggande då vi även under det kommande året kommer att arbeta mycket tillsammans för att steg för steg ta över alla system och funktioner för linjen. Avslutningsvis vill jag önska varmt välkomna till våra nya kollegor”, avslutar Håkan Johansson.
Stora investeringar för att stärka upplevelsen ombord
Linjen hade 700 000 resenärer 2023, och målet är att öka antalet under de kommande åren. En viktig del i satsningen är omfattande investeringar i uppgradering av fartygen där främsta fokus är på hytterna, men även andra utrymmen ombord kommer att ses över.
”Vi kommer att arbeta för att ytterligare stärka upplevelsen ombord, och det är mycket glädjande att vi inleder med en så omfattande renovering av fartygen som nu är beslutade”, säger Kim Heiberg, Executive Vice President (EVP) – Head of Copenhagen-Oslo Route.
Kim Heiberg har varit Route Director för linjen under 7 år, och följer nu med till den nya ägaren.
”Det är en fantastisk möjlighet och ett stort ansvar att vara med och fortsätta utveckla en så väletablerad linje som den mellan Oslo och Köpenhamn,” fortsätter Kim Heiberg
En stegvis utveckling och ett nytt namn
För passagerarna kommer det mesta vara sig likt till en början, då utvecklingen kommer att ske steg för steg. Till exempel, så kommer bokningar att ske på DFDS bokningssida även under 2025.
Linjen kommer inledningsvis att marknadsföras under DFDS varumärke, men ett nytt namn och varumärke är under utveckling. Som ansvarig för detta arbete ses ytterligare ett känt ansikte; Kevin Helsinghof, som efter att ha haft andra positioner under några år, nu återvänder i rollen som Vice Precident (VP) – Head of Sales & Marketing.
”Det är en unik möjlighet att utveckla en så historisk produkt och jag är mycket glad att Kevin kommer tillbaks och blir en del av det arbetet. Vi ser fram emot att sjösätta vårt nya namn och varumärke under nästa år”, avslutar Kim Heiberg.