Skip to content
Regulatoriskt

Kvartalsrapport januari-september 2024

Kvartalet präglas av en stark sommarsäsong och ett intensivt arbete för att ta över linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn som förvärvats av det danska rederiet DFDS. Det är glädjande att Birka Gotland haft en bra sommar, där kryssningarna till Gotland attraherat nästan 38 000 resenärer. Arbetet med nästa generations fartyg i Gotlandstrafiken fortgår, med fokus på en snabbgående katamaran.

Kvartalet juli-september 2024

  • Intäkterna uppgick till 1 002,7 MSEK (968,5). Kostnaderna uppgick till -695,1 MSEK
    (-690,9). Förändringarna jämfört med föregående år är påverkade av utförda tjänster för Gotland Alandia Cruises och avvecklingen av verksamheten inom produkttank, som båda påverkar både intäkter och kostnader. Förändringarna var även positivt påverkade av lägre bränslekostnader och högre intäkter i Gotlandstrafiken men negativt belastade av implementeringskostnader till följd av köpet av linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn.
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 318,2 MSEK (277,6) motsvarande 127,3 SEK (111,0) per aktie. Förbättringen beror framför allt på stärkt resultat i Gotlandstrafiken men har även belastats negativt av kostnader relaterat till övertagandet av nya linjen. Resultatet har även under perioden påverkats positivt av vår verksamhet relaterad till Birka Gotland.
  • Realisationsresultatet från försäljning av fartyg uppgick netto till 0,0 MSEK (19,1).
  • Finansnettot uppgick till 6,5 MSEK (17,3) vilket påverkats positivt av högre ränteintäkter men negativt av valutakursförändringar.
  • Resultatet efter skatt inklusive rearesultat vid försäljningar uppgick till 230,4 MSEK (247,2) motsvarande 92,2 SEK (98,9) per aktie.

Perioden januari-september 2024

  • Intäkterna uppgick till 1 991,7 MSEK (1 895,5). Kostnaderna uppgick till -1 677,2 MSEK
    (-1 672,6). Intäkterna och kostnaderna har påverkats av utförda tjänster för Gotland Alandia Cruises och den avvecklade verksamheten inom produkttank. Samtidigt har lägre bränslekostnader och högre intäkter i Gotlandstrafiken haft en positiv påverkan på resultatet. Resultatet har även belastats av implementeringskostnader relaterat till övertagandet av nya linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn och uppstarten av Birka Gotland.
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 278,8 MSEK (222,9) motsvarande 111,5 SEK (89,2) per aktie. Förbättringen beror framför allt på ett förbättrat resultat i Gotlandstrafiken men har samtidigt påverkats negativt av kostnader relaterat till övertagandet av nya linjen samt uppstarten av Birka Gotland.
  • Reavinster vid försäljning av fartyg uppgick netto till 0,0 MSEK (280,3).
  • Finansnettot uppgick till 168,8 MSEK (137,9) till följd av stigande räntor och ökade placeringar på penningmarknaden men med lägre positiv påverkan från valutakurseffekter.
  • Resultatet efter skatt inklusive reavinster vid försäljningar uppgick till 322,7 MSEK (503,1) motsvarande 129,1 SEK (201,2) per aktie.

Väsentliga händelser under kvartalet

  • I september meddelade Gotlandsbolaget att man genom en donation finansierar en tvåårig postdoktoral forskartjänst på Uppsala universitet Campus Gotland, med inriktning mot försörjningssystem för vätgas för sjöfarten.

Väsentliga händelser efter kvartalet

  • I juni meddelade Gotlandsbolaget och DFDS att det danska rederiet säljer linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn till Gotlandsbolaget för cirka 400 MDKK. Den 31a oktober tog Gotlandsbolaget över linjen. I affären ingår kryssningsfärjorna Crown Seaways (1994) och Pearl Seaways, (1989) och en verksamhet med drygt 800 medarbetare.
  • Den 19 november meddelade regeringen att färjetrafiken till och från Gotland kommer att omfattas av kraven på utsläppsminskningar enligt FuelEU Maritime. Förordningen innehåller incitament för att överprestera mot klimatmålen.

Kommentar från VD
En bra sommar för Birka Gotland
Under våren hade Birka Gotland, vårt samarbete med Viking Line, premiär. Sommaren har visat ett högt resande med kryssningsfartyget och linjen har bidragit positivt till kvartalets resultat. Under månaderna juni-augusti, valde närmare 160 000 resenärer att kryssa med Birka Gotland. Gotland angjordes 27 gånger under säsongen och dessa avgångar har haft en mycket god beläggning med nästan 38 000 passagerare, vilket är glädjande för den gotländska besöksnäringen.

För koncernen som helhet uppgick det justerade rörelseresultatet till 323,2 MSEK (277,6). Trafiken med Birka Gotland har bidragit positivt under kvartalet, men förbättringen jämfört med 2023 beror framför allt på förbättrat resultat i Gotlandstrafiken.

Under perioden juni till augusti reste nära 940 000 personer med Gotlandstrafiken, vilket är en ökning med cirka 2 000 resenärer från föregående år. Under kvartalet minskade dock antalet passagerare med 1,5 procent jämfört med 2023. Resandet under de viktiga sommarmånaderna som helhet visar återigen att Gotland står sig som ett av Sveriges mest attraktiva resmål.

Fortsatt expansion inom passagerarsjöfart i Norden
Kvartalet innebar ett intensivt arbete med att förbereda övertagandet av linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn. Den 31a oktober tog vi över verksamheten från DFDS enligt plan. Gotlandsbolaget angör nu ytterligare två nordiska huvudstäder och transaktionen är ett viktigt steg i vår strategi att expandera inom passagerarsjöfart. Linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn är en attraktiv kombination av passagerarsjöfart och kryssningar, och vi ser stor potential i att utveckla den.

Linjen trafikeras idag av kryssningsfärjorna Crown Seaways (1994) och Pearl Seaways (1989), i vilka vi nu kommer att göra stora investeringar för att utveckla upplevelsen ombord. Renoveringen av fartygen är centrala för våra planer att öka antalet passagerare de kommande åren.

Vi planerar att inleda arbetet med nya fartyg till linjen under de närmsta åren. Där kommer fokus vara på såväl upplevelsen ombord för passagerarna som fartygens klimatpåverkan. Vi har höga ambitioner för hela vår fartygsflotta avseende klimatpåverkan, och detta gäller såväl Gotlandstrafiken som linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn.

Framtidens sjöfart
I juni meddelade Trafikverket att vi får fortsatt förtroende att driva Gotlandstrafiken 2027-2035. Detta har inneburit att vi intensifierat arbetet med nästa generations fartyg för Gotlandstrafiken ytterligare. Vårt mål är att erbjuda klimatneutrala överfarter i Gotlandstrafiken senast år 2045, vilket kräver betydande investeringar.

Under de senaste åren har vi arbetat med nästa generations fartyg: Horizonserien – konceptfartyg utvecklade för fossilfri framdrift och arbetet med Horizon X, en snabbgående katamaran som kan drivas med vätgas och andra fossilfria bränslen är långt framskridet.

Gotlandsbolaget fortsätter att investera i ny teknik och forskning för att utveckla både Gotlandstrafiken och passagerartrafik i stort. Men för att uppnå en klimatneutral Gotlandstrafik till 2045, krävs insatser som vi själva inte har rådighet över: ökad produktion av fossilfri el och bränslen samt infrastruktur, i och utanför hamnar.

Gotlandstrafiken bör inkluderas i en utvecklad svensk tonnageskatt
Vi är stolta över att ha vunnit upphandlingen av Gotlandstrafiken för perioden 2027-2035 i full konkurrens i hela EU. Som kommunicerat i anslutning till tilldelningen, lämnades vårt vinnande anbud in från ett danskt dotterbolag. Detta för att kunna konkurrera med andra europeiska rederier på lika villkor. Vårt anbud bygger på svensk flagg och svensk besättning med svenska kollektivavtal, och det danska dotterbolaget kommer att ansvara för ekonomisk och strategisk ledning. Den svenska regeringen arbetar med en utvecklad svensk tonnageskatt men det är i dagsläget oklart om Gotlandstrafiken kommer att inkluderas i denna.

Föreningen Svensk Sjöfart arbetar för att den svenska tonnageskatten ska bli konkurrenskraftig för svenska rederier, och vi ser med tillförsikt på möjligheten att även trafiken mellan Gotland och fastlandet ska inkluderas. Fattas ett sådant beslut under 2025, har vi möjlighet att placera även ansvaret för ekonomisk och strategisk ledning på Gotland, precis som idag. Det borde vara en självklarhet att det ska finnas konkurrensmässiga förutsättningar att en så strategisk infrastruktur som färjetrafiken till Gotland ska kunna styras helt och hållet från Sverige.

Den 19 november välkomnade vi regeringens besked att färjetrafiken till och från Gotland kommer att omfattas av kraven på utsläppsminskningar enligt FuelEU Maritime. I remissvar och dialoger har vi varit tydliga med att trafiken mellan Gotland och fastlandet inte skulle gynnas av ett undantag. Istället är förordningen positiv för utvecklingen av Gotlandstrafiken, då den innehåller incitament för att överprestera mot klimatmålen, och vi är väl förberedda att möta kraven.

Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget

Webcast med möjlighet att ställa frågor
I samband med rapporten håller Gotlandsbolagets VD Håkan Johansson och CFO Ulrika Hellberg en webcast med möjlighet att ställa frågor. Presentationen kommer att hållas på svenska och avslutas med möjlighet att ställa skriftliga frågor.

Torsdag den 21 november 2024 klockan 09.00 CET.

Webcast: https://gotlandsbolaget.videosync.fi/gotlandsbolaget-q3-report-2024

En inspelning av presentationen kommer att finnas tillgänglig i efterhand på Gotlandsbolagets hemsida.