Gotlandsbolaget har som mål att erbjuda klimatneutrala överfarter mellan Gotland och fastlandet senast 2045. För att nå detta, krävs stora volymer av fossilfria bränslen. Genom en investering i byggnationen av en biogasanläggning samt avtal om köp och leverans av biogas, tar man nu viktiga steg i att minska koldioxidutsläppen från Gotlandstrafiken.
Gotlandsbolaget investerar tillsammans med Andion CH4 Renewables (”Andion”) och Equitix New Generation Fund (”Equitix”) i en anläggning utanför Eskilstuna för produktion av högkvalitativ flytande biogas (LBG). Anläggningen planeras vara i produktion i slutet av 2026. Bolaget avtalar också om att Destination Gotland kommer att köpa majoriteten av den biogas som kommer att tillverkas i anläggningen under 10 år.
”Vi är glada över att nu kunna ta ytterligare steg mot vårt mål att erbjuda klimatneutrala överfarter mellan Gotland och fastlandet senast 2045. Tillgången till fossilfria drivmedel är idag alltför liten för den omställning av såväl sjöfart som andra trafikslag som behövs. Genom den här affären bidrar vi till ökad produktion av högkvalitativ biogas, och säkrar uppåt 10 procent av behovet för Gotlandstrafiken”, säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget.
Fabriken byggs av Eskilstuna Biogas AB (”EBAB”), och kommer kunna producera cirka 5 400 ton högkvalitativ LBG per år. Samtliga handlingar är klara och byggnadsprocessen är påbörjad. Avtal med leverantörer av substrat är säkrade och produktionsstart av biogas är planerad till andra kvartalet 2026.
Den högkvalitativa biogasen kommer att leda till avsevärda minskningar av klimatavtrycket från Destination Gotlands fartyg. Volymen som är avtalad representerar cirka 8-10 procent av Destination Gotlands årliga drivmedelsbehov, och under en tioårsperiod beräknas utsläppen av koldioxid minska med cirka 100 000 ton jämfört med fossilgas (LNG) som drivmedel.
”Drivmedel står för den största driftskostnaden för Destination Gotland, men även för vår största klimatpåverkan och vi säkrar nu upp en ansenlig volym högkvalitativ biogas under en tioårsperiod. Affären är en del i förberedelsearbetet för de regleringar som nu träder i kraft, så som Fuel EU Maritime”, säger Marcus Risberg, vd Destination Gotland.
De två fartyg som idag drivs med fossilgas (LNG), med en inblandning av biogas (LBG) kan drivas helt fossilfritt. Samtidigt fortsätter arbetet med nästa generations fartyg inom Gotlandsbolaget med Horizonserien, som ska kunna drivas med vätgas.
”I arbetet med nästa generations fartyg, ser vi stora utmaningar med drivmedelstillgången. Vårt långsiktiga mål är att kunna driva trafiken med vätgas och andra fossilfria drivmedel, men de volymer som behövs ligger tyvärr långt fram i tiden. Därför är det viktigt att vi nu investerar i, och säkrar, andra fossilfria drivmedel”, avslutar Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget.