Skip to content
Icke-regulatoriskt

Gotlandsbolaget beställer storskalig katamaran med banbrytande teknologi

Gotlandsbolaget har beställt en storskalig katamaran som byggs för att drivas av framtidens fossilfria bränslen; Gotland Horizon X. Leverantör är det australiensiska varvet Austal Limited. Resan mot klimatneutrala överfarter och hållbara lösningar har varit vägledande genom hela processen. En kombination av gasturbiner och en multi-fuellösning skapar hög verkningsgrad och flexibilitet avseende vilka fossilfria drivmedel som kommer att driva fartyget.

Viktigt steg mot klimatneutrala överfarter
Fartyget som nu beställts är en 130 meter lång snabbgående katamaran, som kan drivas av flera gas- och vätskeformade fossilfria drivmedel. Fartyget har plats för 1500 passagerare och 400 personbilar och kommer att kunna gå i 29 knop, vilket ger en överfartstid mellan Gotland och fastlandet på drygt 3 timmar.

”Jag är mycket glad att meddela att vi beställt nästa generations fartyg som kommer trafikera Gotlandstrafiken. Sjöfarten måste ställa om, och att sänka klimatavtryck på resor och transporter till och från Gotland är av stor vikt för öns utveckling och attraktivitet. Byggnationen av Horizon X är ett avgörande steg i vår resa mot klimatneutrala överfarter. Samtidigt kommer fartyget erbjuda samma effektiva överfartstider som idag, och en ny och modern ombordupplevelse”, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

För att minimera energibehovet och få en hög verkningsgrad, har stort arbete lagts ner på att utveckla energisnåla skrov, minimera vikt, optimera energiförbrukare ombord och effektivisera drift och flöden i hela fartyget. Skrovet byggs i aluminium och där så är möjligt för konstruktionen kommer grönt aliuminium väljas, vilket innebär cirka 60 procent av all aluminium ombord är tillverkad med förnybar energi.

Austal är ledande inom utvecklingen av stora katamaraner, och Horizon X blir den största katamaran varvet har byggt.

”Horizon X är ett otroligt spännande projekt. Den flexibla bränsletekniken skapar nya möjligheter att fasa ut fossila bränslen på kommersiella färjor, och vi är stolta över att ligga i framkant genom att samarbeta med Gotlandsbolaget för att leverera denna branschledande nya katamaran”, säger Paddy Gregg, vd Austal Limited.

Industriellt beprövade gasturbiner går till sjöss
Gasturbinerna är hjärtat i Horizonseriens fartyg. Gasturbiner har länge använts i ”combined cycle” inom industrin, och nu kommer de att användas i drivlinan på Horizon X, vilket ger en effektiv energiförbrukning. Turbinerna byggs för att att kunna drivas av flera typer av fossilfria drivmedel, så kallad multi-fuel.

”Sjöfarten behöver olika lösningar för att ställa om. Det finns inte en universallösning för alla rutter. Vi har lång erfarenhet av Gotlandstrafiken och har utvecklat tekniken utifrån de behov denna typ av rutt behöver. Men vi ser även att tekniken kan vara relevant och användas av andra rederier och för andra rutter”, säger Håkan Johansson.

Genom utvecklingen av multi-fuel och combined cycle är Horizon X ett fartyg som är rustat för en framtid där stor osäkerhet fortfarande råder avseende vilka fossilfria drivmedel som kommer att finnas på marknaden. Fartyget är även förberett för att ställas om till vätgasdrift i takt med att produktion av vätgas blir kommersiellt tillgänglig.

Stärker upp Gotlandstrafiken
Katamaranen kommer att användas av Destination Gotland som ansvarar för Gotlandstrafiken.

”Vi har högt satta ambitioner avseende fortsatt minskning av vår påverkan på miljö och klimat och en katamaran med multi-fuel innebär stora möjligheter för oss. Tillgången till fossilfria drivmedel kommer vara en utmaning och det råder stor osäkerhet avseende priset. Med den här tekniken kan vi blanda bränslen baserat på tillgång och prisbild. Vi arbetar också med att utveckla koncept för våra passagerare, för att förbättra och modernisera ombordupplevelsen ytterligare”, säger Marcus Risberg, vd Destination Gotland.

Gotland har behov av ett säsongsfartyg och Horizon X kommer att komplettera Gotlandstrafiken under högsäsong när resandet är som störst, men även under vår och höst. På Gotland samarbetar besöksnäringen för att skapa en hållbar tillväxt och stärka Gotland som resmål under vår och höst och den nya katamaranen kommer att spela en roll i den utvecklingen genom att bidra till att förlänga säsongen.

”Exakt när fartyget kommer att gå i trafik är inte bestämt, men det kommer finnas med i turlistan till våren 2029 och följande högsäsong”, avslutar Marcus Risberg.

Leverans från varvet planeras till mitten av 2028, varpå fartyget ska påbörja sin resa mot Östersjön och Gotland.